Uczennice Goszczyńskiego w finale XLIX Olimpiady Literatury i Języka Polskiego

 

Per aspera ad astra, czyli o drodze do finału.

Etap I

Przygoda z Olimpiadą Literatury i Języka Polskiego dla osób, które decydują wziąć się w niej udział, rozpoczyna się na dobre już we wrześniu danego roku szkolnego. To wtedy Olimpijczyk musi podjąć decyzję związaną z wyborem tematu pracy badawczej, następnie czyta książki z długiej listy bibliografii zaproponowanej przez Komitet Główny OLiJP, wreszcie pisze pracę, którą przedstawia pod koniec listopada  komisji powołanej do przeprowadzenia eliminacji  szkolnych.  Jeśli praca uzyskuje akceptację nauczycieli – polonistów w macierzystej szkole, uczestnik Olimpiady ma za sobą I etap zawodów, a rozprawka zostaje wysłana do Małopolskiego Komitetu Okręgowego OLiJP. Tu następują dalsze rozstrzygnięcia. Prace czytane są przez profesorów krakowskich uczelni i to oni decydują o zakwalifikowaniu Olimpijczyka do II etapu zwodów.

Etap II

Do tego etapu w bieżącym roku szkolnym z I LO zakwalifikowali się: Wiktoria Ostowska (3a), Paweł Świątkowski (2a), Paulina Pierwoła (2d) i Małgorzata Orawiec (1d).  To właśnie  ta czwórka walczyła w lutym o prawo udziału w części ustnej olimpijskich zawodów. Zanim jednak uczeń zostanie zakwalifikowany do wspomnianej części ustnej, najpierw musi napisać interpretację wiersza lub rozprawkę na jeden z tematów zaproponowany przez Komitet Główny OLiJP oraz rozwiązać test językowy. W tym roku szkolnym do części ustnej (09.03.)zakwalifikowano 16 osób z Małopolski, a wśród nich znalazły się Paulina Pierwoła oraz Małgorzata Orawiec, które broniły swoich prac pisanych na etap I. Myliłby się jednak ten, kto uznałby tę część zawodów za łatwiejszą. To właśnie odpowiadając przed pięcioosobową komisją złożoną z profesorów Uniwersytetu Jagiellońskiego i Uniwersytetu Pedagogicznego, dziewczyny wykazały się nie tylko umiejętnością argumentowania swojego stanowiska, ale przede wszystkim udowodniły, że posiadają szeroką wiedzę zarówno literaturoznawczą, jak i językoznawczą. W zgodnej ocenie uczestników OLiJP jest to etap najbardziej stresujący, jednocześnie przynoszący nierzadko zaskakujące rozstrzygnięcia.

– Dla nas jednak nie było zaskoczeniem, że i Paulina, i Gosia doskonale poradziły sobie w tej części Olimpiady, a Małopolski Komitet Okręgowy zaproponował, by dziewczyny wzięły udział w zawodach finałowych – mówią nauczyciele.

Etap III

– Jednak na ostateczne rozstrzygnięcia Komitetu Głównego musieliśmy poczekać do 18 III 2019 r.  Dziś już wiemy z całą pewnością, że w dniach od 03.04.2019 do 06.04.2019 dziewczyny powalczą w Konstancinie i Warszawie o tytuł finalisty i, czego im z całego serca życzymy, laureata XLIX OLiJP – mówią nauczyciele.

Warto dodać, że Paulina oraz Gosia znalazły się w ścisłym gronie 7 osób  z Małopolski zakwalifikowanych do III ogólnopolskiego etapu XLIX OLiJP , tym samym kontynuując najlepszą tradycję naszego Liceum reprezentowania podhalańskich szkół w tych prestiżowych zawodach.

– Jak widać, droga do finału jest długa, kręta, okupiona ciężką pracą a rozstrzygnięcia na poszczególnych etapach niepewne, jednak wierzymy, że smak zwycięstwa wynagrodzi dziewczynom  ogromny wysiłek, który włożyły i wkładają na co dzień w rozwijanie swoich pasji humanistycznych. Jednocześnie dziękujemy wszystkim uczestnikom OLiJP  za podtrzymywania ducha humanistyki w czasach deprecjonowania wartości słowa i  dobrej książki – podsumowują.

Dziewczyny, w zmaganiach olimpijskich, wspierają nauczyciele: M. Ciężobka (M. Orawiec) i G. Klag (P. Pierwoła).

Tekst i fot. I LO w Nowym Targu