„Spółgłoski do przytulania” – podręcznik dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

 

„Spółgłoski do przytulania” to podręcznik do nauki zapamiętywania grafiki litery, wspomagający naukę czytania i pisania dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz młodszych przedszkolaków. Przygotowany został przez oligofrenopedagożki na co dzień zajmujące się pracą z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – Dominikę Małecką-Buźniak i Agatę Duraj. Podręcznik opatrzony został ilustracjami Pawła Walickiego.

– Posyłając dziecko do szkoły oczekujesz od niego wyników w nauce. Nie wszystkim dzieciom osiąganie ich przychodzi równie łatwo. To co dla niektórych dzieci jest łatwym spacerem, to dla innych jest mozolną wspinaczką pod górę. Ale porażki jedne i drugie odczuwają bardzo głęboko. Z myślą o takich dzieciach opracowałyśmy podręcznik do nauki czytania i pisania – mówi Agata Duraj.

– Nasz podręcznik uczy rozpoznawania znaków graficznych bazując na wrażeniach, zmysłach i zabawie. Nawiązuje do otaczającego go świata. Nie sprowadza się jedynie do słuchowego i wzrokowego zapamiętania danej głoski i litery. Oparta jest na pozytywnych odczuciach i skojarzeniach. Przeznaczona jest do pracy z osobami o specjalnych potrzebach edukacyjnych lub młodszymi przedszkolakami. Oparta jest na zabawie i ma ucznia zainteresować poprzez przekazanie mu pozytywnych emocji. Uczeń pozytywne wrażenia będzie potrafił skojarzyć z grafiką danej litery – mówi Dominika Małecka – Buźniak.

Publikacja „Spółgłoski do przytulania” składa się z 17 liter. Zawarte są w niej spółgłoski z wyłączeniem tych z polskimi znakami diakrytycznymi. Litery poukładane są w specyficzny sposób, częściowo nawiązują do organizacji roku kalendarzowego i szkolnego. Z literą P powąchamy świat, z Z wybierzemy się na wycieczkę do Krakowa, K wraz z bocianem zaprowadzi wiosnę, a z L ubierzemy choinkę. Wprowadzając poszczególne litery 2-3 razy w miesiącu w odstępach 1-2 tygodniowych w czerwcu zakończymy podróż z literą T, wybierając się na wakacje.

Bezpośrednimi odbiorcami publikacji są uczniowie, którzy uczą się czytać i młodsze dzieci w wieku przedszkolnym, które swą przygodę z literami będą zaczynać. Niestety, same nie są w stanie posiąść tej umiejętności. Potrzebują przewodnika. Są nimi, nauczyciele, rodzice, terapeuci. Dla nich dedykowane są zawarte w publikacji scenariusze, które krok po kroku prowadzą w jaki sposób osiągnąć cel poprzez zabawę, emocje i wrażenia.

– Materiały i scenariusze ćwiczeń zostały opracowane pierwotnie na potrzeby pracy z dziećmi w konkretnych grupach, potem zebrane w całość, tak aby mogły służyć innym nauczycielom, wychowawcom i opiekunom – mówi Agata Duraj.

– Mamy nadzieję, że książka, którą oddajemy Państwu do rąk pomoże wyeliminować niszę na rynku i okaże się pożytecznym narzędziem do pracy dla Państwa i Państwa podopiecznych – mówi Dominika Małecka – Buźniak.

Wydawcą podręcznika jest Fundacja „Da Się”. Projekt nie byłby możliwy bez finansowania, wsparcia i cierpliwości Fundacji Miejsc i Ludzi Aktywnych.

Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W sprawie zamówień lub współpracy autorki proszą o kontakt mailowy na adres: literki.dasie@gmail.com