Słodzik zamiast cukru. Czy to bezpieczne?

Reklama                                                              

Wielu z nas nie potrafi oprzeć się słodkim ciastom, batonikom i słodzonej kawie. Tymczasem nie od dziś wiadomo, że biały cukier stołowy, będący sacharozą, nie działa korzystnie ani na sylwetkę, ani na zdrowie organizmu. Czy warto stosować słodzik zamiast cukru? Przed Tobą krótki przegląd zdrowszych zamienników sacharozy.

Słodzik zamiast cukru. Czy jest się czego obawiać?

Osoby, które rozważają wdrożenie zdrowszych nawyków do codziennej diety często zadają sobie pytanie: słodzik zamiast cukru – czy to bezpieczne? Ci, którzy dokonali już tej zmiany, nie mają wątpliwości, że tak. Zwykły cukier stołowy, czyli sacharoza, nie jest dobry dla zdrowia i sylwetki. Może przyczynić się do powstania chorób cywilizacyjnych, takich jak chociażby cukrzyca typu II czy otyłość. Zwolennicy zdrowego stylu życia, poszukując naturalnych słodzików, zdecydowanie mają w czym wybierać. Poniżej najpopularniejsze produkty, będące zdrowszymi zamiennikami cukru stołowego, czyli sacharozy.

Ogłoszenie:                                                              

Miód

Miód przez wiele osób uznawany jest za zdrowszy zamiennik cukru. Tak też jest w istocie. Warto jednak pamiętać, że miód jest produktem wysokokalorycznym, zawierającym duże ilości fruktozy.

Cukier brzozowy

Zdrowszy zamiennik cukru, jednak powinno się go spożywać z umiarem. Dodawany do posiłków w większych ilościach może powodować biegunkę.

Stewia

Polecana przez dietetyków, ale i trenerów personalnych. Warto ją przyjmować w okresach potreningowych. Nie dość, że jest zdrowa, jest bezkaloryczna. Można poddawać ją obróbce termicznej. Najczęściej występuje pod postacią tabletek. Cechuje ją dość specyficzny i odczuwalny roślinny smak, do którego można z czasem przywyknąć.

Ksylitol

Świetny jako zdrowszy zamiennik cukru. Może być stosowany jako słodki dodatek do ciast. Dobre rozwiązanie dla osób, które chcą ograniczyć spożycie cukru do zalecanych ilości.

Melasa

Powstaje jako produkt uboczny w czasie produkcji soku z buraka. Występuje w postaci brązowego syropu. Melasa jest antyoksydantem. Jest bogata w witaminy z grupy B, wapń i żelazo. Dodatkowo łagodzi stres i wspomaga trawienie.

Sztuczne słodziki

Występują albo w postaci tabletek, albo proszku. Do najpopularniejszych produktów z tej grupy należą:

  • aspartam,

  • sacharyna,

  • cyklaminian.

Wbrew pogłoskom, które sugerują, że produkty te zwiększają ryzyko nowotworów nie istnieją żadne badania naukowe, które potwierdziłyby negatywny wpływ aspartamu, sacharyny czy cyklaminianu u ludzi. Owszem, można spotkać się z informacjami, że substancje te wykazały zwiększone ryzyko zachorowań na nowotwory u zwierząt, jednak nie przekłada się to na ludzi. Rozważając zasadność stosowania sztucznych słodzików w codziennej diecie warto pamiętać, że to ilość substancji czynią ją toksyczną. Ze słodzikami, podobnie jak z cukrem i innymi substancjami, nie warto po prostu przesadzać. Słodziki są dobrym sposobem na ograniczenie spożycia kalorycznej sacharozy, która wpływa nie tylko na sylwetkę, lecz jest czynnikiem sprzyjającym rozwojowi próchnicy.