Przysłonięte piękno

Reklama                                                              

Wraz z rozpoczęciem nowego roku kalendarzowego Muzeum Tatrzańskie im. Dra Tytusa Chałubińskiego zaczyna realizację drugiego etapu zadania „Konserwacja ubiorów ludowych z kolekcji Muzeum Tatrzańskiego” w ramach programu „Wspieranie działań muzealnych”.

W roku 2020 Muzeum Tatrzańskie przekazuje do konserwacji w pracowniach zewnętrznych 31 cennych elementów ubioru. Dotychczas w rękach konserwatorów swój blask odzyskały kożuchy, gorsety, czepki jedwabne i stroik głowy. Galerię zdjęć z prac konserwatorskich można obejrzeć na stronie muzeum.

Wśród wytypowanych do konserwacji zabytkowych elementów ubioru znajdują się m.in. dwie najstarsze spódnice z przełomu XVIII i XIX w. Jedna z nich to jeden z pierwszych nabytków etnograficznych do Muzeum Tatrzańskiego – zakupiona za pośrednictwem Wojciecha Brzegi w 1932r. Uszyta ręcznie z białego płótna i ozdobiona bogatym haftem wykonanym grubą nicią bawełnianą oraz koronką szydełkową. Druga spódnica określana jako „kanafaska” – inaczej „kidel” pochodzi z kolekcji Stanisława Drohojowskiego z przełomu XVIII/XIX w. Uszyta jest ręcznie z 5 brytów cienkiej lnianej tkaniny rąbkowej, w którą wrobione są wzory (broszowanie) z grubej, białej nici fabrycznej.2 najstarsze białe, płócienne spódnice, pochodzące z przełomu XVIII/XIX w. i XIX w.

Reklama                                                              

Ciekawą grupę akcesoriów, przekazanych do konserwacji stanowią wełniane czapki zimowe z Orawy, finezyjne stroiki głowy zwane „trefjankami” lub „tkankami”, czepki odświętne oraz bukiet ślubny „pytaca”. Bukiet ślubny „pytaca” to dar Marii Dembowskiej, jest jedynym takim w zbiorach Muzeum artefaktem z XIX w. dokumentującym ozdobę dla „pytaca” – osoby prowadzącej obrządek weselny u górali podhalańskich.

Dodatkowo do konserwacji przekazane zostaną kolejne gorsety oraz serdaki i kożuchy z terenu całego Podtatrza.

Konserwowane zbiory stanowiące ważny element kolekcji Muzeum Tatrzańskiego będą po zakończeniu prac konserwatorskich prezentowane na wystawie w już wyremontowanym gmachu Muzeum Tatrzańskiego na Krupówkach.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Aleksandra Trybuła