Kolej PKL Kasprowy Wierch ruszyła po renowacji i przeglądzie technicznym (zdjęcia)

Kolej PKL Kasprowy Wierch po specjalistycznym przesuwaniu lin nośnych i planowanym przeglądzie technicznym od dziś ponownie wozi pasażerów. Przez dwa miesiące eksperci PKL i producenta kolei przesunęli o 128 metrów osiem lin nośnych o łącznej masie ok. 200 ton i przeprowadzili przegląd elementów jezdnych. Prace serwisowe były niezbędne dla zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa kolei i norm gwarantowanych przez producenta oraz zapewnienia poprawnej eksploatacji lin nośnych.

Kolej PKL Kasprowy Wierch po dłuższej niż zwykle jesiennej przerwie jest już gotowa do pracy. Od 23 września, oprócz prowadzonego okresowego przeglądu technicznego, trwały także działania związane z pierwszym od 2007 roku, czyli od modernizacji kolei, przesuwaniem lin nośnych. Wagony kolei najeżdżając i zjeżdżając z podpory naturalnie powodują, że liny nośne uginają się w tych samych miejscach, dlatego muszą być raz na 12 lat przesuwane zgodnie z wymogami producenta.

– Dwa razy do roku – jesienią i wiosną, zgodnie z przepisami i normami bezpieczeństwa wykonujemy szereg prac technicznych, które przygotowują kolej do następnego sezonu. Przesuwanie lin nośnych jest procedurą wyjątkową, wymaganą ze względu na normy techniczne producenta raz na 12 lat – mówi Daniel Pitrus, prezes PKL. – Wszelkie prace serwisowe zrealizowane zostały zgodnie z planem. Chcieliśmy zapewnić turystom planującym wycieczkę na Kasprowy Wierch wyjazd koleją PKL 23 listopada. Zapraszamy wszystkich do podróży koleją PKL Kasprowy Wierch – dodaje.

Przez dwa miesiące specjaliści PKL i producenta kolei przesunęli o 128 metrów osiem lin nośnych o łącznej masie ok. 200 ton. Mechanizmy jezdne przechodziły przegląd w Szwajcarii, a same wagony poddano renowacji. – Prace podzieliliśmy na etapy. Na początku zdejmowaliśmy tzw. pajączki utrzymujące linę w pozycji równoległej oraz rolki, po których biegną liny. W dalszej kolejności zdemontowaliśmy wózki jezdne i kabiny, a na ich miejsce założyliśmy wózki zastępcze. Po zdjęciu wagonów konieczne było sprawdzenie i skonfigurowanie wszystkich elementów sterowania odpowiedzialnych za ruch i bezpieczeństwo kolei. Był to czasochłonny i konieczny proces – tłumaczy Paweł Mileniak z firmy Doppelmayr International, która jest producentem kolei na Kasprowy Wierch. Transportowy Dozór Techniczny dokonał odbioru dopuszczając kolej do jazdy zgodnie z wymogami bezpieczeństwa.

Godziny funkcjonowania kolei linowej Kasprowy Wierch oraz pozostałych ośrodków PKL dostępne są na stronie internetowej www.pkl.pl. Wszelkie informacje o tym jak prosto kupić bilety na Kasprowy Wierch znajdują się w zakładce ProstoNaKasprowy.pl na stronie Polskich Kolei Linowych. By uniknąć oczekiwania do kasy bilety na wybrany dzień i godzinę warto nabyć z wyprzedzeniem w biletomatach lub w internecie poprzez stronę internetową www.sklep.pkl.pl.

Polskie Koleje Linowe to przedsiębiorstwo z 80-letnią tradycją działające w branży turystycznej, operator kolei linowych w kluczowych lokalizacjach turystycznych w  Polsce. Spółka oferuje całoroczny, kompleksowy zakres usług turystyczno-wypoczynkowych oraz posiada własną bazę noclegową i restauracyjną. Obecnie PKL działa w siedmiu ośrodkach w Tatrach i Beskidach: Kasprowy Wierch, Gubałówka, Jaworzyna Krynicka, Góra Parkowa, Mosorny Groń, Palenica oraz Góra Żar. PKL jest jednym z największych pracodawców na Podhalu, zatrudniającym ponad 300 osób. Priorytetem PKL jest zrównoważony rozwój, łączący w sobie dalsze inwestycje i poszerzanie oferty turystycznej z jednoczesnym zachowaniem dbałości o środowisko naturalne. Spółka została włączona do grona najbardziej rozpoznawalnych i godnych polecenia marek regionu, które mogą posługiwać się znakiem „Made in Małopolska” w ramach projektu realizowanego przez województwo małopolskie.

Marta Lewkowicz / fot. Paweł Murzyn